torsdag 12 juni 2014

Frågan är mat...

Får jag presentera! Grisskötaren Emilia! :)



För våran familj är maten viktig! Jag väljer bort snygga inredningssaker, kläder och annat lull lull för att pengarna ska räcka till bra och hållbar mat. Men det är inte alltid lätt att hålla koll på vad som är okej. Nä rättare sagt är det en djungel.

Men för mig ligger närproducerat och gärna ekologiskt varmt om hjärtat. Och måste jag välja där i affären på ekologiska tomater från Holland eller svenska tomater blir valet alltid Svenska. Annars vill vi helst att alla grönsaker och frukt är ekologiskt odlade, särskilt paprika, vindruvor och banan. Jag försöker att säsongsköpa frukt o grönt, men oftast har jag Emilia med mig i affären och hon får alltid
välja vad för frukt och grönt vi ska köpa hem. För hon älskar det(jag kompletterar bara).

Annars är det likadant med konservburkar, pasta, mjöl, socker m.m finns det så väljs det alltid ekologiskt.

Köttet då, ja det ligger ju så fint redan i frysen eftersom vi har lyxen att kunna föda upp djur själva. Men vi köper sånt som leverpastej, mackskinka och falukorv i affären och självklart ekologiskt på dessa grejer med.

Fisken är en DJUNGEL!!!! Jag hänger inte alls med där, för även att man tror att det är okej med msc-märkt fisk så förstår jag det som att det ändå inte är det. Så här förlorar jag matkriget och köper ändå sån fisk. Jag är helt snurrig på fiskfronten, men vill ändå att vi får i oss fisk.

Så kommer vi till mejerivarorna... Här brukar jag kombinera. Eftersom jag själv jobbar på en konventionell mjölkgård och vet att ur djursynpunkt så har dessa djur det jättebra men ur miljösynpunkt så ligger ju självklart kravgårdarna mycket bättre. Och sedan finns ju också de närproducerade mejerivarorna. Så jag blandar så jag stödjer alla. Men alltid blir det den Krav-märkta filen för den är så otroligt god!

Vi vill göra ett så litet avtryck som möjligt och samtidigt inte stoppa i oss massa besprutningsmedel.

Jag drömmer om att en dag vara halvt självförsörjande, en stor lummig köksträdgård där grönsaker, bär, potatis och örter frodas!(detta någon gång runt 35-40 års åldern när jag inte har röven full med andra saker?). Vi odlar lite men inte alls i den mån jag skulle vilja, men man måste ju veta också hur man ska ta hand om allt. Så jag ska börja öva sylta, salta, konservera osv.

Jag lägger ungefär runt 7tusen i månaden på mat, det är ungefär hela min mammapeng nu när jag går hem. Men gud så skönt det känns att veta att inte massa konstigt skit cirkulerar i våra kroppar. Och att dessa ekologiska bönder som är rädda om våran natur får lön för mödan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar