onsdag 13 april 2011

Rutiner

Jaa detta med att man ska komma in i rutiner. Härom natten tror jag att jag var uppe 4gånger och matade.(ja det är lite tycker många, men jag är van vid 2gånger) Inatt sov Emilia 10 timmar i sträck!!! vid halv sex imorse var hon hungrig och efter frullen somnade hon om igen...

Vissa dagar kan hon sova hur mycket som helst. Andra dagar knappt något alls... Så detta med rutiner lägger vi ner och tar dagen o natten som den kommer. Det enda som faktiskt sker nästan varje dag är nattning vid halv sju. Se där!

Igår hann jag med en ridtur. O herregud va Diva är duktig!!! Det går knappt att förklara men jag tycker väldigt synd om dom som aldrig får uppleva denna sida av ridningen. De som är så inskränkta att de tillexempel tror att om man riden akademiskt så skrittar man bara (hallå läs på innan ni yttrar er)! Så långt från sanningen. Och ni som tycker att de som rider western bara flänger runt, herregud westernhästar bär sig själva på ett så lätt sätt utan mycket kraft. Det ska vara så lätt som möjligt för både ryttare o häst. Tex när jag red långrunda på Lina och hon föll in i sin jogg i säkert en halvtimma. Hur kan ni förklara hur denna otränade häst kunde gå och bära sig själv så länge utan att en enda svettdroppe syntes? Jo för man har lärt henne att just bära sig själv i sin naturliga gång. Inte en takt ir gång jag vill ha henne i, utan precis där hon är som mest bekväm. Att hästen ska få vara så naturlig som möjligt och hitta sin egen bärighet(vet ej om det är ett ord). Jag blir så ledsen när jag ser okunniga människor spänna in hästar ir hålla hårt och "trycka på"!!! Diva gungar jag in i traven och hon bär sig själv hela vägen utan ben och händer. Självklart finns det super många människor som kan sin sak. Näe jag dömer ingen sålänge inte hästen far illa. Alla får hålla på med det som de brinner för, och det är just detta jag menar. Jag är öppen för förslag hur många i den klassiska ridningen är det? För så vit jag vet så är det bara från dessa människor som jag hör korkade kommentarer. De är så fast i sitt egna att de inte ens kan låta en hålla på med va fasiken man vill... Klassiskt, akademiskt, western, trav, ponnygalopp jaa alla dessa saker tycker jag är skithäftiga, man får se hästen i sitt yttersta. Sålänge man inte gör dom illa!

1 kommentar: