onsdag 3 november 2010

Eldsjälar

Vilken tur att ni finns. Jag satte mig nämligen ner och tittade på en dokumentär igår som hette The Cove. Det handlade om delfinslakt, regeringen lurar nämligen dessa fiskare att delfiner och valar är de som äter upp fiskbeståndet i havet. Självklart är det ju så att det är vi människor som fiskar upp fiskbeståndet. Om vi fortsätter att ta upp fisk som vi gör i denna takt så kommer det inte finnas något fiskbestånd om 40år. Om 40år tänk er det! Det är ju helt sjukt! Nu är det så att regeringen inte vill att folk ska få reda på vad som händer. De skriver på etiketterna att folket köper valkött när de egentligen köper delfinkött. I delfinköttet finns det kvicksilver så mkt som 20/mg per kg! Helt sjuka mängder. Eftersom man inte får döda val sedan långt tillbaka så är delfin ett lättare sätt att få tag på liknande kött.
Nu är det ju så att jag själv kan väl tycka att vi äter ju tillexempel kyckling som sitter fruktansvärt trång och inte har ett värdigt liv. Så att människor äter delfin är väl egentligen inte så hemskt. Men om ni tittar på denna dokumentär så fick man se slakten av delfiner. Och det var fruktansvärt. Jag tycker när vi föder upp djur till mat så ska dom ha ett värdigt liv och en snabb död. De föste ihop delfinerna i ett nät, helt sjukt många i samma hägn. Säkert över hundra stycken. Sedan körde dom in med en båt med tre män i. Alla väpnade med ett spjut. Sedan började dom bara att hugga, överallt var det delfiner som hade stick i hudarna men fortfarande levde. Djurrättsorg. hade placerat ljudupptagare i vattnet. Och delfinerna skrek något otroligt. Ni kan tänka er hur lång tid det tog för dessa män att få ihjäl alla dessa delfiner. Hela viken var sedan filmad från en helikopter och det var helt blodfyllt. Vem har gett människor rätten att bete sig såhär mot djur?

Jag har nog sovit tre timmar inatt efter denna dokumentär. Jag kan se djur dö så det är inte så att jag är fruktansvärt blödig. Jag har oxå själv tagit livet av kultingar som var för illa därän. Men dessa bilder har etsat sig fast i hjärnan. Jag lovar att ni oxå hade blivit illa berörda av denna dokumentär. Så vad jag ska göra nu är att donera pengar till denna orginisation. Det är det minsta jag kan göra, både för delfinerna och människor som får i sig mängder av kvicksilver utan att veta.
Om ni vill titta in på hemsidan är den: www.SaveJapanDolphins.org

Vilken tur att det finns människor som bryr sig om att göra världen bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar