söndag 13 juni 2010

Torntaggar

Morgonsolen skiner över våran lilla by på öland och idag funderar jag allvarligt på att sätta på mig västen och köra lite röjsåg i vinterhagen. Lika bra att göra det nu innan det vuxit för mycket utav dessa jävla torntaggar! Ja ni hörde rätt jävla torntaggar!!
Jag har haft ganska mycket otur med dessa jävla taggar. Andra året mina hästar var på bete så fick Diva en tagg uppe i benet. och stod med över 42 graders feber i över 2 veckor. Hennes ben var som ett elefantben och hon fick lymfangit. Vid operationen fick vi ut en tagg som var så liten som en liten prick på fingret. Och på detta fick stackarn fuktskador av lindorna så hon är alldeles vit om benen nu.

Tredje året var det Bettes tur. Vetrinären trodde först att hennes senskada hade gått upp. Hon var blockhalt och hela underbenet var jättetjockt. Jag lindade och kylde benet. Andra dagen när jag satt och kylde såg jag hur svullnaden kröp ihop och fram trädde en hård svullnad på en femkrona. Konstigt tänkte jag, eftersom svullnaden satt på framsidan senorna sitter ju bak. Förutom långa tåsträckarn då. Vi åkte in till ATG och det var ju en torntagg.... Efteråt fick vi jätte problem det var ju rötmånad och flugorna var som tokiga. Så det tog ett tag innan det var läkt om vi säger så.

Hade det funnit något gift mot torntaggar hade jag varit deras största kund.

Nu ska jag ta och ringa mammi och se om hon har fått något föl inatt...spännande:)
bye bye

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar