torsdag 24 juni 2010

Operation

Idag fick dagen börja lite tidigare med en löpmagoperation. Och jag måste säga att jag blir lika förvånad varje gång över mig själv. Att jag klarar av det menar jag. Jag som till och med tycker att köttdisken på ica ser skit äcklig ut. Särskilt alla dessa kotletter som ligger i sina blodbad till förpackningar. Nä men vara assisterande sköterska på operation är inga problem. Jag stod där och höll lite tarmar (eller vad det nu va) medans Karin försökte få fram löpmagen. Det som var värst var när kon andades och det kom ut massa luft ur snittet... Men jag fick lära mig något nytt idag, man har ingen känsel i innanmätet. Man kan gräva hur som helst och det känns inte. SCARYYY!!! Egentligen borde jag förståt detta när vi gjorde kejsarsnitt på en kviga. Då stod vi två stycken och höll i något så stort så det krävdes två famnar utanför kon. Okej tillbaka till löpmagen, Karin sydde fast löpmagen och sen skulle hon sy då fick jag hjälpa henne med lagrena. tre lager skulle hon sy i. Så jag fick hålla undan två lager medan hon sydde första lagret. Allt gick väldigt fort och smidigt och kon kunde nu lägga sig ner och vila. Vi har verkligen världens härligaste vetrinär, hon kommer alltid ihåg djuren och är så duktig. Vi har samma vetrinär på jobbet som jag har till hästarna. Hon är verkligen helt underbar. Efter operationen gick jag och Karin till nya bygget och fick tårta, mums! En intressant och väldigt givande dag, jag lär mig alltid massa nytt när Karin är i närheten.

bye bye

1 kommentar: