torsdag 16 oktober 2014

Nu är det tomt...

Och så har det varit grisslakt de två sista styckade vi igår och nu är det tomt. Tomt tomt tomt, skönt inför den stundandes vintern faktiskt. Förra vintern var jobbig, med heltidsjobb, dottran, o grisar som matvägrade så man fick arbeta extra hårt med de små grisarna.  +att jag spydde hade foglossning och va sjukt nygravidtrött..;)
Nu när frysen är full var allt värt det, jag säger det igen - faan så skönt o veta vad man äter.
Kanske att vi nästa eller näst nästa sommar skaffar svin igen, men då endast till eget behov. För att hinna med heltidsjobb barn och en sidoverksamhet är för mycket. Iallafall för oss, den lilla tid man har kvar är så dyrbar och den vill jag ha utan stress ihop med mina barn och karl.

Alla har inte lyxen att kunna föda upp egna djur till husbehov, det har vi och det är jag tacksam över.

Ska man äta kött ska man kunna göra det med gott samvete och veta exakt vad detta kött gått igenom innan det hamnade på din tallrik. Kan man fortfarande äta köttbiten efter att vetat precis hur den hamnade där, så varsågod.
Det kan inte jag, även att vi har världens bästa djurhållning så kan jag inte äta något som packats ihop på en djurbil för att trängas med nya djur i väntan på slakten. Detta är bara jag, mitt samvete säger nej.

Det är lite för enkelt att gå i butiken o välja o vraka utan att behöva tänka...

Men jag äter faktiskt våran gris utan dåligt samvete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar